AnttiKuosmanen

Onko hyvä käytäntö pian entinen käytäntö?

Opposition edustajat ovat leimanneet hallituksen eroamisen ja erityisesti siitä päättäneen pääministeri Juha Sipilän toiminnan pelkäksi vaalitaktiikaksi ja vastuun pakoiluksi. Se on poliittista propagandaa ja sen esittäminen heidän oikeutensa. Kuten propagandaan yleensä siihen pätee, että on tyhmää uskoa propagandaan, ja suorastaan vaarallista on uskoa omaan propagandaansa. Viimemainittuun ainakaan opposition nokkamiehet tuskin syyllistyvätkään. Itse uskon Sipilän päätyneen ratkaisuunsa periaatteellisista syistä, mutta puolueessa nopeasti havaitun sen olevan myös onnistunut poliittinen manööveri. Kyllähän keskustassa ”politikointi” osataan, jos kohta sitä juuri heidän tekemänään on tapana pitää tuomittavana, muiden kohdalla ei niinkään. Kepuhan se pettää aina, ei siksi mitä se tekee vaan siksi mitä se on.

Kyseenalaisempaa on ollut puhe toimitusministeristön asemasta ja valtuuksista. Sellaista oliota ei perustuslaki eikä mikään muukaan oikeusnormi tunne. Eronpyynnöstä ja sen hyväksymisestä huolimatta hallitus on oikeussääntöjen nojalla vallassa niin kauan kunnes uusi hallitus nimitetään ja samassa yhteydessä entiselle, eli sen ministereille, myönnetään ero. Mitään toimivaltuuksia koskevia rajoituksiakaan ei ole.

”Toimitusministeristö”, hallitus, joka pidättyy poliittisista aloitteista ja yleensä poliittisen ohjelman läpiviennistä, on käytäntö, vanha käytäntö ja myös hyvä käytäntö. Se on myös välttämätön käytäntö, koska uutta hallitusta ei ainakaan normaalioloissa ole koskaan valmiina odottamassa kun vanha eroaa. Se on myös periaatteellisista syistä hyvä käytäntö; koska se perustuu vapaaehtoiselle pidättyvyydelle, se todistaa yhteiskunnassa vallitsevasta perusluottamuksesta, joka on välttämätön, jotta demokraattinen järjestelmä toimisi. Mutta se myös vaatii tuon perusluottamuksen olemassaoloa, eikä se säily, jos joku tai jotkut alkavat toimia sitä vastaan.

Toimitusministeristö voisi itse murentaa tuota luottamusta luopumalla perinteestä pidättyä toimimasta poliittisen hallituksen tavoin. Mutta se voi murentua myös siten, että toimitusministeristön oikeudellistakin asemaa alettaisiin murentaa siitä, mikä se perustuslaillisesti on. Oikeuskanslerin esittämät lausunnot, ainakin jos ne on oikein raportoitu mediassa, panevat kyselemään, mihin hän ne oikein perustaa, erityisesti kun hän sanoo, että hallitus ”ei saa” tai sen ”ei pidä” tehdä jotain. Hänhän on laillisuusvalvoja, ei poliittisen moraalin valvoja saati poliittinen toimija.

Kenties vielä vakavampaa on kuitenkin opposition pyrkimys määrätä siitä, mitä hallitus saa ja ei saa tehdä toimitusministeristöksi muututtuaan, mitä on voitu todistaa viimeksi eilen ryhmäpuheenjohtaja Kaikkosen koolle kutsuman eduskuntaryhmien kokouksen yhteydessä. Se suorastaan usuttaa hallitusta puolestaan näyttämän oppositiolle, että se ei määrää, mitä toimitusministeristö saa tehdä. Niin saadaan aikaan kierre, jossa tämä hyvä käytäntö revitään hajalle. Nykyinen ilmapiiri ei anna aihetta optimismiin siitä, että tämä vaara havaittaisiin tai että siitä ainakaan piitattaisiin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

7Suosittele

7 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän PetriHmlinen1 kuva
Petri Hämäläinen

Erittäin arvokas kannanotto.

Matka sivistysvaltiosta ja oikeusvaltiosta banaanivaltioksi on lyhyt. Ja poliittisilla perinteillä ja käytännöillä on huomattava merkitys. Tämä toistuu muun muassa USA:ssa jossa valtion toiminta tukeutuu systemaattisesti perustuslakiin ja perustuslain muutososiin sekä ”Founding fathers”:in ilmaisemiin periaatteisiin ja kannanottoihin.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Sivistysvaltiossa koneet pysyvät ilmatilassa presidentin arvovallalla.

Käyttäjän paavonevalainen kuva
Paavo Nevalainen

Samaa mieltä blogistin kanssa. Onhan tässä vielä styyrausta ja säätämistä jäljellä, ja maailmanpolitiikassa ja taloudessa ehtii tapahtua vaikka mitä. Ja varmaan hallitusneuvottelutkin kestävät, kun erinäisiä yhdistelmiä ja vaihtoehtoja räätälöidään senttimetrimitalla rullaillen, niin että kokonaisuus varmasti istuu kansan tahtoon.

Käyttäjän timoharju kuva
Timo Harju

Miten olisi aluksi vaikkapa Nesteen ja Kemijoen myynti? Ne kyllä ehditään tehdä. Vaken toimitusjohtaja ehti jo ilmoittamaan , että toimitusministeriö ei ole esteellinen tekemään myyntipäätöksiä. Kuosmasen kirjoituksessa on se henki, että tällainen päätös olisi vain vastatoimi opposition ärsyttävälle usutukselle.

Sipilän hallintoa eivät ole hyvät tavat ja käytännöt sitoneet ennenkään. 1% apupyörähallituksen romahtanut kannatus kertoo toiminnasta oleellisen. Tällä hallinnolla on oma eduskunnan ohittava budjetti ja kioski, jonka kautta tämäkin toimi voitaisiin tehdä. Aivan laillisesti, tietysti.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset